Amsterdam wordt ‘activistisch aandeelhouder’ van Schiphol

Het stadsbestuur van Amsterdam eist dat luchthaven Schiphol krimpt naar 400 duizend vluchten. Ook wil het stadsbestuur een volledige nachtsluiting van 23.00 uur en 07.00 uur.

Amsterdam is niet alleen buurgemeente van de luchthaven, maar ook mede-eigenaar. De stad bezit 20 procent van de aandelen van Schiphol Group. De rest is in handen van de Nederlandse staat (70 procent), Rotterdam (2 procent) en Schiphol zelf (8 procent).

De gemeente Amsterdam was, net als de rijksoverheid, decennialang voorstander van uitbreiding van de luchthaven. Schiphol kon zo met 500 duizend vluchten per jaar uitgroeien tot een van de grootste luchthavens van Europa, die drijft op overstappers die worden aan- en afgevoerd door home carrier KLM.

Die houding is de afgelopen jaren sterk veranderd. Eerst moest de groei beperkt worden en daarna stoppen. Eind vorig jaar ging Amsterdam mee met de regering om te krimpen naar 440 duizend vluchten. En nu gaat het stadsbestuur nog een stap verder door te eisen dat Schiphol teruggaat naar 400 duizend vluchten. ‘Heel lang hebben economische belangen de boventoon gevoerd. Nu zetten we omwonenden en het klimaat op één’, zegt de verantwoordelijk wethouder Hester van Buren. ‘En beschouwen onszelf voortaan als activistisch aandeelhouder om die doelen te bereiken.’

Bewoners hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan deze koerswijziging. Er is al jaren intensief contact met de ambtenaren en de wethouder. Daarbij gaat het niet om klachten maar om argumenten. Met name de video’s van de bewonersgroep PVA over de nadelen van de hubfunctie zijn glashelder en maar voor één uitleg vatbaar: alleen forse krimp biedt oplossingen, niet in de laatste plaats voor woningbouw. Amsterdam kampt met een enorm tekort aan woningen die vanwege de herrie niet gebouwd mogen worden.

Onder druk van gerechtelijke uitspraken zal de regering mee moeten in verkleinen van de capaciteit op Schiphol. Maar de strijd is nog niet gestreden. Het gaat PVA namelijk niet om aanpassingen vanuit de bestaande situatie. Er is een herbezinning nodig over hoe passende luchtvaart voor Nederland eruit ziet. Die discussie gaan we graag aan.