Heb je een verhaal?

Hier is ruimte voor jouw ervaringen met vliegoverlast. De redactie behoudt zich het recht voor teksten te beoordelen en te bewerken.

Wat kan beter?

Heb je suggesties voor onze aanpak? Wat kan er beter? Hoe zou jij daaraan bij kunnen dragen? Je zit er niet meteen aan vast, dat beloven we!

Ervaringen

E. Standaert: ‘Zondagmiddag 31 oktober 2021, omstreeks 5 uur: elke driekwart minuut komt er een vliegtuig over het centrum van Amsterdam met geluidsoverlast als gevolg. Uiteraard heeft dit ook onzichtbare gevolgen zoals luchtvervuiling. Ik heb dit al vele malen gemeld bij BAS en krijg dan een beleefde ontvangstbevestiging, maar er verandert niets. Wat nu?’

20 oktober 2021: ‘Vandaag zo veel vliegtuigen boven Oud West Amsterdam. Elke minuut sinds 14:00. Genoeg. Schiphol is te groot.’ (Voorbeeld van een anonieme klacht: die gaan we natuurlijk niet allemaal plaatsen)

Tom Nijbacker: ‘Wonende in Heiloo hebben wij dagelijks last van laag (500-600m) overvliegende vliegtuigen. Ook draaien die hier net een extra vervuilende en lawaai producerende bocht. Toen wij hier in 2006 kwamen wonen was de polderbaan net geopend en klaagden onze buren over het lawaai.
En nu mijn waarneming. Ieder jaar maak ik in het voorjaar al het houtwerk buiten schoon. De eerste jaren moest ik dan eerst alle spinnenwebben verwijderen en dan met een sopje alles afnemen. De jaren erna vond ik steeds minder spinnenwebben en het houtwerk was ieder jaar bedekt met een plakkerig zwart laagje. Nu zijn er zo goed als geen spinnen meer te vinden. Dit voorjaar, na een jaar bijna geen vluchten, weer aan de schoonmaak. En grote verbazing!? Het houtwerk was veel minder vies! Waar ik anders 5 à 6 emmers sop gebruik waren 3 nu genoeg.
Misschien is mijn conclusie wat kort door de bocht maar mijn waarnemingen zijn echt.’

Suggesties die we meenemen

‘Onmiddellijk rechtszaak beginnen. Schiphol met de politiek aan de hand stellen bewust de gezondheid van bewoners en daarmee hun recht achter bij het financieel belang.’

PVA ondersteunt het initiatief van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV)

Bob de Bruin: ‘Adviseer Air Traffic Control om aanvliegroutes veel hoger te houden. Nu vliegen de meeste toestellen op 2000 voet (600 meter) over Heiloo/Castricum. Dit is totaal niet nodig; dat kan veel hoger en zou geluidsoverlast, kerosine verbruik, CO2 uitstoot enorm verlagen en de veiligheid verhogen.
Ik ben commercieel piloot in Amerika en ter vergelijking zouden ze eens moeten kijken naar aanvliegroutes rondom New York of Atlanta waar ze bij de laatste tien kilometer ten zuiden of noorden van het vliegveld nog op 10.000 voet vliegen voordat ze uiteindelijk hun definitieve draai naar de landingsbaan maken.’

Screenshot van Atlanta Airport waar ze op 11.000 voet de downwind vliegen op 9.25 kilometer afstand voor ze de bocht naar de landingsbaan nemen

Wim Derks: ‘Het Ministerie van I&W heeft een Werkwijzer luchtvaartspecifieke MKBA’s laten opstellen, die gebruikt moet gaan worden bij MKBA’s die voor luchthavens worden uitgevoerd. Op dit moment wordt voor Maastricht Aachen airport (MAA) zo’n MKBA uitgevoerd op basis van die Werkwijzer.

De Werkwijzer moet nog in de Tweede Kamer besproken worden. Volgens de huidige planning gebeurt dat op 24-2-22 in de Commissie I&W.

Er is heel veel kritiek op die Werkwijzer, waarin waarderingen van kosten en baten plaats vinden, die zeer gunstig uitpakken voor de luchtvaart. De kritiek is op een rij gezet in Notitie Werkwijzer: https://stopgroeimaa.nl/wp-content/uploads/Notitie-over-Werkwijzer-luchtvaartspecifieke-MKBA.pdf (Deze notitie wordt steeds geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten en ontwikkelingen.)’