Suggesties die we meenemen

We krijgen regelmatig suggesties die we van harte ondersteunen. Voorbeelden zijn ‘de hub-functie afschaffen’ en ‘adempauzes, want de hele dag wordt deze baan ingezet’. Deze suggesties steunen ons in onze strijd om het aantal vluchten te halveren!

Peet: ‘De Oostbaan moet worden gesloten. Vliegtuigen zo laag boven een grote stad kan niet. Het is gevaarlijk (Bijlmerramp), ongezond (ruik vaak kerosine als ik ’s ochtends buiten kom, levert veel stress op (geluid tijdens werk en vrije tijd in de tuin) en frustratie (niet goed kunnen werken door herrie). Volgens een medewerker van bureau BAS willen de CEO’s van grote bedrijven met hun privéjets niet op Lelystad vliegen, want dan moeten ze te lang in de taxi zitten. Duhhh!! Ik zeg, verhuis die Oostbaan naar Lelystad Airport.’

S.M.: ‘Tijdens de Storm Poly nu, 5 juli 2023, komen er toch nog vliegtuigen over, ondanks dat Schiphol heeft gezegd de landingsbanen tussen 9.00 en 11.00 dicht te houden. Dit kan toch gewoon niet meer. Als de NS haar treinen binnen houdt, de GVB geen trams laat rijden en iedereen en NL-Alert krijgt en binnen moet blijven, vliegen er nog steeds vliegtuigen over mijn huis. Het moet mogelijk zijn om dit te verbieden bij storm. Dit kan echt niet meer. Daarvoor trouwens ook al niet. We zijn er hier in de buurt, Amsterdam Oudwest, helemaal klaar mee.’

Commentaar overbodig…

‘Al jaren ervaren wij in hartje Amsterdam overlast van de Schiphol Oostbaan, die voor grote verkeersvliegtuigen helaas echt niet alleen bij stormachtig weer wordt ingezet. Onlangs kwam er in het nieuws dat veel scholen en kinderdagverblijven te dicht bij een drukke weg liggen en dat dit slecht is voor de gezondheid van kinderen. Ik vraag me af wat het laag overvliegen van vliegtuigen over scholen en kinderdagverblijven doet met de gezondheid van kinderen. Onderzoek naar de luchtkwaliteit op de grond bij inzet van verschillende banen – met name gericht op de gezondheid van kinderen – zou kunnen helpen om duidelijk te maken wat de gevolgen van het huidige beleid zijn. Als dit door een onafhankelijk instituut wordt gedaan en er vervolgens uitkomt dat het allemaal wel meevalt, is dat ook een mooie uitkomst omdat het dan in ieder geval mensen (ouders) gerust stelt.’

PVA heeft gezondheid als een van de speerpunten om de noodzaak tot sterke krimp van Schiphol te benadrukken.

‘Van januari t/m april ‘23 veel vliegtuiglawaai over grote delen van de stad door  groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Nu (op 4 januari) al drie ochtenden vanaf 6.15 uur wakker door vliegtuigen, die om de twee minuten laag over ons huis vliegen. Niet leuk als dit nog vier maanden zo doorgaat!
Suggestie: Als je dit soort onderhoud plant en je weet dat de omleidingen ongewoon veel overlast gaan geven voor drukbevolkte gebieden, zorg dan dat die gebieden in elk geval niet zo vroeg in de morgen die herrie te verstouwen krijgt. Zet die vluchten op een later tijdstip, laat ze over minder druk bevolkte gebieden gaan of cancel ze gewoon. Je verstoort de nachtrust voor honderdduizenden mensen, die daar niet om hebben gevraagd. Vliegtuigmaatschappijen zullen daar niet blij mee zijn, maar het is maar eens in de vijftig jaar, hè?’

Lees hier hoe PVA deze oproep ondersteunt.

‘Vluchten in de avond en nacht verbieden.’

PVA ondersteunt het initiatief van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV)

‘Onmiddellijk rechtszaak beginnen. Schiphol met de politiek aan de hand stellen bewust de gezondheid van bewoners en daarmee hun recht achter bij het financieel belang.’

PVA ondersteunt het initiatief van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV)

Bob de Bruin: ‘Adviseer Air Traffic Control om aanvliegroutes veel hoger te houden. Nu vliegen de meeste toestellen op 2000 voet (600 meter) over Heiloo/Castricum. Dit is totaal niet nodig; dat kan veel hoger en zou geluidsoverlast, kerosine verbruik, CO2 uitstoot enorm verlagen en de veiligheid verhogen.
Ik ben commercieel piloot in Amerika en ter vergelijking zouden ze eens moeten kijken naar aanvliegroutes rondom New York of Atlanta waar ze bij de laatste tien kilometer ten zuiden of noorden van het vliegveld nog op 10.000 voet vliegen voordat ze uiteindelijk hun definitieve draai naar de landingsbaan maken.’

Screenshot van Atlanta Airport waar ze op 11.000 voet de downwind vliegen op 9.25 kilometer afstand voor ze de bocht naar de landingsbaan nemen

Wim Derks: ‘Het Ministerie van I&W heeft een Werkwijzer luchtvaartspecifieke MKBA’s laten opstellen, die gebruikt moet gaan worden bij MKBA’s die voor luchthavens worden uitgevoerd. Op dit moment wordt voor Maastricht Aachen airport (MAA) zo’n MKBA uitgevoerd op basis van die Werkwijzer.

De Werkwijzer moet nog in de Tweede Kamer besproken worden. Volgens de huidige planning gebeurt dat op 24-2-22 in de Commissie I&W.

Er is heel veel kritiek op die Werkwijzer, waarin waarderingen van kosten en baten plaats vinden, die zeer gunstig uitpakken voor de luchtvaart. De kritiek is op een rij gezet in Notitie Werkwijzer: https://stopgroeimaa.nl/wp-content/uploads/Notitie-over-Werkwijzer-luchtvaartspecifieke-MKBA.pdf (Deze notitie wordt steeds geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten en ontwikkelingen.)’

Wat kan beter?

Heb je suggesties voor onze aanpak? Wat kan er beter? Hoe zou jij daaraan bij kunnen dragen? Je zit er niet meteen aan vast, dat beloven we!

Ervaringen

2 juli 2024 – Vera: ‘Wij zijn verhuisd van Amsterdam Oud-Zuid naar Tuindorp Oostzaan wegens geluidsoverlast. Wij hebben hier zware medische klachten aan overgehouden. Onze levens zijn geruïneerd… Nu begint hier hetzelfde… Schiphol moet stoppen met burgers te veroordelen tot mentale marteling.’

1 juli 2024 – Anoniem: ‘Het is nu 22.25 in Tuindorp Oostzaan en al een paar uur lang hoor ik het ene vliegtuig na het andere. Geen 8 minuten pauze en dus na 22u. Ik kon geen site vinden waar je een klacht kon indienen waar er ook iets mee gedaan wordt. Hier wel?’

Beste, dank voor het delen van je ervaring. PVA zet zich in voor halvering van het aantal vluchten. Dat is ruim voldoende om iedereen die hier woont of echt moet zijn van dienst te zijn. Het zijn met name de overstapvluchten die onnodig en gekmakend zijn.

10 juni 2024 – Ch. Vanhijfte: ‘Ook vandaag weer vanaf ’s ochtends vroeg, iedere 2 minuten, laag overvliegende vliegtuigen. Uren achter elkaar. Via centrum Amsterdam komen ze aangevlogen over Oud-West. Hoe meer wind hoe lager ze vliegen! Dit geeft erg veel geluidsoverlast.’

20 mei 2024 – Anoniem: ‘Niet te geloven dat dit mag, elke minuut donderend geraas in de lucht boven Bodegraven. Onleefbaar. Wie ben je nog als burger, dit geeft een machteloos en boos gevoel.’

9 april 2024 – Ronald: ‘Een storm begint bij windkracht 9 zegt het KNMI, bij Schiphol(.nl) beweren ze dat de Oostbaan enkel bij een zuidwesterstorm gebruikt wordt voor grote vliegtuigen… Maar Schiphol vindt een windkracht 4 vaak reeds voldoende om het een zuidwesterstorm te noemen! Gevolg 17 duizend vliegtuigen op Eiffeltorenhoogte over Amsterdam Noord, Centrum, Oudwest, Zuid. Gemiddeld 50 per dag, maar meestal concentreert het zich in zo’n 30 dagen met 600 per dag, elke minuut weer 80-90 decibel. En er staat geen meetapparatuur binnen de ring A10, reden: “het lawaai van vliegtuigen komt toch niet boven het stadslawaai uit”. Gevolg is 30 dagen nachtmerrie horror terreur voor zo’n 200 duizend vergeten Amsterdammers, vaak nog met een huurhuis met enkel glas… En het ergste zijn dan die geluidscontourkaartjes die men elke keer ook weer op tv of in de krant laat zien, met een grote leegte qua geluidsoverlast boven Amsterdam binnen de ring A10.

Hier mijn beeldverhaal met foto’s, geluidscontourkaartjes en filmpjes vanuit Oudwest over de Schiphol Oostbaan terreur, nu ook al weer een week lang zeer veel overlast, word er doodziek van, letterlijk!

En een playlist met eigen filmpjes en opnames van tv.’

9 april 2024 – Lieke van  Zanden: ‘Is het hier gvd oorlog? Elke minuut een vliegtuig over de binnenstad!! Wordt hier helemaal gek van!!!’

14 december 2022 – Mirjam van Ginkel: ‘Gespannenheid door de herrie van de vliegtuigen, vieze zwarte kozijnen komt echt door vliegtuigen want in coronatijd vlogen ze minder en toen zat er bijna geen aanslag op kozijnen kun je nagaan wat je inademt. Het aantal mensen wat kanker heeft in deze omgeving is gigantisch. Vervuiling en geluidsoverlast wat heel veel slapeloze nachten en stress veroorzaakt.’

8 november 2022 – Anoniem: ‘Vanaf vrijdag 04-11-2022 is het vliegverkeer boven Legmeer te Uithoorn iets verminderd, maar de weken daarvoor is het vliegverkeer zwaar en frequent geweest. De hele dag door, maar vooral in de avonden is het niet aflatend. Ik noem de overlast de laatste maand drukkend, zo niet onderdrukkend. Soms, met ramen en deuren gesloten, gaan er 60 – 65 dB door mijn huis om 9 – 10 – 11 uur ’s avonds. Elke avond. Dit strest mij. Ik word er boos, opgefokt en kortaf van. Ik merk dit van mezelf al binnen enkele weken. De stress die opgewekt wordt alleen al door de verwachting en het niet weten wanneer en hoe laat de volgende ‘zware jongen’ over gaat komen is moeilijk te beschrijven, maar dat het stress oplevert wordt mij elke seconde duidelijker. Pas na elf uur ’s avonds kan ik weer ademhalen, dan weet ik dat ik in ieder geval tot de volgende ochtend niet lastig gevallen word door de volgende geluidshorror. Ik kan geen tv kijken, ik kan geen boek lezen, ik kan geen gitaar spelen, ik kan niet leren, ik kan niet nadenken zonder dat de allesoverheersende dominantie van de volgende turbine motor door mijn hoofd raast.
Het cumulatief effect van geluidsstress. Zo wordt dat ook wel genoemd. Slecht voor de gezondheid, zowel mentaal als lichamelijk. Het is oppressief. Ik kan er ook niets aan doen op dat moment. Ik kan bij niemand aanbellen en vragen of ze het iets rustiger aan willen doen. Of de politie kan bellen om mijn beklag te doen. Of wie dan ook kan bellen…
Ik vind het crimineel. En in een land als Nederland had ik niet gedacht dat dit gedoogd zou worden. Veel vliegbewegingen zijn illegaal, deze vallen buiten de normen waar de regering zijn krabbel onder heeft gezet. Schiphol en de politiek die dit handelen proberen te rechtvaardigen zijn illegaal bezig, al vele jaren. Maar er is niemand die de regels handhaaft en geen instantie waar direct gedupeerden een gehoor kunnen vinden. Bij wie of wat kan ik met mijn klachten terecht op het moment dat de overlast plaatsvindt!? En wie of wat gaat die dan controleren en handhaven!? ………
Ik voel me gedegradeerd. Gedegradeerd naar een tweederangs burger. Voor de mensen die onder het juk van Schiphol leven geldt de rechtsstaat niet meer. Wij kunnen nergens terecht met onze legitieme klachten over een groot, dominerend, onderdrukkend en basically illegaal bedrijf, dat dag in dag uit illegaal handelt en welzijn en gezondheid van tienduizenden mensen aan zijn laars lapt.
Hoe zei Orwell dat ook alweer? We are all equal, but some are more equal than others. Zoiets…’

9 september 2022 – Peter Jelinek: ‘😎Vliegherrie Hoog Laten Hangen of Jezelf Ophangen?✈

7 september 2022 – Anoniem: ‘Er wordt nu al een paar avonden over het centrum van Amsterdam gevlogen, iedere paar minuten. Zeer irritant, wat de ramen en deuren staan open met deze warmte. Ik hoor het journaal niet eens.
Belachelijk.’

30 augustus 2022 – Ellen Veltman: ‘Niet te geloven, wat een geluidsoverlast ineens. Viel me op dat na mijn vakantie juli/ augustus er ineens veel meer vliegtuigen overkomen. Kon gisteravond buiten geen gesprek voeren.
Elke 2 min kwam er een vliegtuig met hels kabaal over. Nooit eerder hinder van gehad. Dit is niet te negeren.

27 augustus 2022 – Anoniem: ‘De secundaire Zwanenburgbaan wordt na corona veel en veel meer (mis)gebruikt voor stijgende vliegtuigen over Nieuw-West. Voor 7 uur ’s ochtends begint het en na 22.30 uur wordt het weer rustig. Soms dagen achter elkaar. Doel 20 jaar geleden (!) was om 1/3 capaciteit van de baan te gaan gebruiken ter aanvulling van de Polderbaan.. Maar tegenwoordig wordt het als hoofdbaan gebruikt naast de Polderbaan. Echt schandalig omdat de stijgende vliegtuigen van de Zwanenburgbaan heel laag over de Geuzeveld/Nieuw-West vliegen. Velen zelfs onder de wettelijk toegestane hoogte van 609 meter en met een overlast aan geluid van gemiddeld 82 db!’

25 augustus 2022 – Hans de Groot: ‘Wij wonen in Assendelft Zuid en de vliegtuigen gaan recht boven onze woning, daardoor geluid en fijnstofoverlast en het wordt steeds erger ook ’s nachts.’

25 augustus 2022 – Arjen: ‘Op bepaalde dagen, op bepaalde uren, vliegen er iedere 1,5 minuut vliegtuigen onder de dorpskern Krommenie, terwijl ze eromheen zouden moeten vliegen. Vaak landingsgestel al uit, 800 meter hoogte. Schaamteloos. Het wordt niet beter. Sommige lijken echt verdwaald.’

11 augustus 2022 – Else Jacobs: ‘Zaandam. Vorig jaar begon de eerste overlast. Dit jaar is het iedere dag. Opstijgend verkeer van Schiphol in oostelijke richting. Met deze hitte moet ik ’s avonds mijn slaapkamerraam dicht doen omdat ik niet kan slapen door geluidsoverlast vliegtuigen.’

29 juni 2022 – Anoniem: ‘Wij worden al maanden gek van de herrie. De laatste weken hebben we om de paar minuten een stijgend vliegtuig op een paar honderd meter boven ons. We wonen in Gaasperdam, vlak bij het AMC. Wat kan hiertegen gebeuren?

Het officiële antwoord van Schiphol luidt: ‘De Aalsmeerbaan is van 4 april tot en met medio juli in groot onderhoud. Hierdoor is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer. Het vliegverkeer dat normaal zou starten vanaf de Aalsmeerbaan of zou landen op deze baan, zal in deze periode meer gebruik maken van de Buitenveldertbaan, de Kaagbaan en de Schiphol Oostbaan.’

10 juni 2022 – Bram Oorbeek: ‘Al jaren meld ik de overlast van vliegtuigen over Amsterdam Noord aan BAS maar er gebeurt niets. Na de Bijlmerramp zou er niet meer over dicht bewoond gebied gevlogen worden. Mistoestanden. De vliegtuigen hebben nu een nieuwe aanvliegroute tegen de wind in met (gigantische) uitstoot over Amsterdam Noord en het centrum van Amsterdam. Elk jaar meer vluchten van en naar Schiphol: geld en aandeelhouders blijken heel belangrijk te zijn tegenwoordig.’

30 mei 2022 – Bewoner (naam bij de redactie bekend): ‘Mij valt het op dat het lijkt of ze hier op De Veluwe, Ermelo, steeds lager overvliegen. Ik ervaar overlast.’

Sylvia Schotman: ‘Hedenochtend, zondag 20 februari ‘22, werd ik vanaf 07:00 u. wakker gehouden door donderend lawaai van vliegtuigen die laag over Amsterdam-Centrum/Oud-West vliegen. ELKE VIJF (5) MINUTEN!! Dit is een aanslag op mijn gezondheid en die van mijn medeburgers!’

E. Standaert: ‘Zondagmiddag 31 oktober 2021, omstreeks 5 uur: elke driekwart minuut komt er een vliegtuig over het centrum van Amsterdam met geluidsoverlast als gevolg. Uiteraard heeft dit ook onzichtbare gevolgen zoals luchtvervuiling. Ik heb dit al vele malen gemeld bij BAS en krijg dan een beleefde ontvangstbevestiging, maar er verandert niets. Wat nu?’

20 oktober 2021 – Anoniem: ‘Vandaag zo veel vliegtuigen boven Oud West Amsterdam. Elke minuut sinds 14:00. Genoeg. Schiphol is te groot.’ (Voorbeeld van een anonieme klacht: die gaan we natuurlijk niet allemaal plaatsen)

Tom Nijbacker: ‘Wonende in Heiloo hebben wij dagelijks last van laag (500-600m) overvliegende vliegtuigen. Ook draaien die hier net een extra vervuilende en lawaai producerende bocht. Toen wij hier in 2006 kwamen wonen was de polderbaan net geopend en klaagden onze buren over het lawaai.
En nu mijn waarneming. Ieder jaar maak ik in het voorjaar al het houtwerk buiten schoon. De eerste jaren moest ik dan eerst alle spinnenwebben verwijderen en dan met een sopje alles afnemen. De jaren erna vond ik steeds minder spinnenwebben en het houtwerk was ieder jaar bedekt met een plakkerig zwart laagje. Nu zijn er zo goed als geen spinnen meer te vinden. Dit voorjaar, na een jaar bijna geen vluchten, weer aan de schoonmaak. En grote verbazing!? Het houtwerk was veel minder vies! Waar ik anders 5 à 6 emmers sop gebruik waren 3 nu genoeg.
Misschien is mijn conclusie wat kort door de bocht maar mijn waarnemingen zijn echt.’

Heb je een verhaal?

Hier is ruimte voor jouw ervaringen met vliegoverlast. De redactie behoudt zich het recht voor teksten te beoordelen en te bewerken.