Politiek

Gemeente en rijk

PVA staat voor de Amsterdammers, dus het ligt voor de hand dat we ons richten op de gemeentelijke politiek: de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Wethouders, in het bijzonder de wethouder die verantwoordelijk is voor Schiphol. Daarmee zijn we dan ook in regelmatig overleg. Recente ontwikkelingen staan hieronder onder het kopje Amsterdamse politiek.

De echte beslissingen over de luchtvaart worden natuurlijk in Den Haag genomen en daar zijn we ook mee verbonden. Er zijn rechtstreekse contacten met de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Ook daarvan doen we verslag op deze pagina, onder het kopje Landelijke politiek.

Wij hebben wel een idee over bewonersinvloed, getoond in de video Burgerraad Luchtvaart.

Amsterdamse politiek

Amsterdam aarzelt

Een links college is nog geen garantie voor een groene blik op de luchtvaart. In het verleden huldigden de wethouders voor luchtvaartzaken per definitie het kabinetsstandpunt, of ze nou van de VVD of D66 waren. Een vriendelijk gesprek was jaarlijks mogelijk, maar de werkgelegenheid maakte elke discussie over vermindering van overlast zinloos.

Van de nieuwe wethouder Hester van Buren verwachten we dat ze de leefbaarheid boven de economie laat gaan. Schiphol is zo ziek dat alleen een de-hub-behandeling in aanmerking komt om alle problemen op te lossen.

Op 13 juli hadden we een kennismakingsgesprek aan de hand van een speciaal op de Pvda wethouder toegeschreven versie van De patiënt Schiphol. We kwamen er helaas niet achter of ze onze redenering wil gaan volgen en wil breken met de hubfunctie van de luchthaven.

Foto: Anjo Marije Reussink

Landelijke politiek

Boeren met kiespijn

Het vertrouwen bij het aantreden van het kabinet Rutte IV was niet erg groot. Slechts drie op tien kiezers (29 procent) hadden er (tamelijk) veel vertrouwen in. Twee derde niet zo veel of helemaal niet. Ze verwachtten niet dat dit kabinet de grote problemen (zoals de woning- of klimaatcrisis) gaat oplossen. Dat er een nieuwe bestuurscultuur komt geloofden ze ook niet.  Dit blijkt uit representatief onderzoek dat I&O Research uitvoerde in opdracht van de NOS.

Honderd dagen later constateert 1Vandaag dat het vertrouwen in kabinet-Rutte IV  een nieuw dieptepunt heeft bereikt: er is weinig geloof in ministers en aanpak grote thema’s. Slechts 23 procent spreekt over vertrouwen.

Wat hebben we te verwachten van Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat? Bekijk daarvoor het webinar dat de minister gaf op 29 juni nadat hij een krimp had aangekondigd naar 440 duizend vluchten op Schiphol.

 

© Rijksoverheid.nl