De Nederlandse overheid heeft – zoals ze zelf zeggen – ‘een belangrijke volgende stap gezet om de rechtspositie van omwonenden rond Schiphol te herstellen en tevens toekomstperspectief te bieden aan de luchtvaartsector. Daartoe heeft de overheid in één politiek coherent besluit genomen om te komen tot zowel een verkorte wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit, waarin het maximum aantal van 478.000 vliegtuigbewegingen (waarvan 27.000 ’s nachts) wordt vastgelegd als uitkomst van de Balanced Approach-procedure, als een beleidswijziging voor de resterende geluidsdoelstelling, waarmee autonome vlootvernieuwing na november 2025 onderdeel wordt van de maatregelen om de resterende geluidsdoelstelling te behalen. Daarna ontstaat er ruimte voor gecontroleerde groei. Onderdeel van het besluit is dat de geluidsruimte die ontstaat door verdere stiller maken van de vloot gelijkelijk wordt verdeeld tussen de luchtvaartsector en de omgeving, dit wordt uitgewerkt en vastgelegd. Deze wijziging schept perspectief voor zowel de luchtvaartsector als de omgeving.’
Natuurlijk is er veel kritiek op dit besluit mogelijk. Je kunt stellen dat slechts 400.000 vluchten legaal zijn, dat een vermindering van het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 27.000 betekent dat je nu 4 keer per nacht wakker wordt in plaats van 5 keer, dat Nederland met 250.000 vluchten al ruim voldoende heeft voor mensen die hier wonen of moeten zijn, dat 20 procent minder ernstig gedupeerden betekent dat 80 procent kan stikken, enzovoort.
Maar feit is dat het uniek is dat een luchthaven het aantal vluchten moet beperken. Daar staat tegenover dat minister Madlener de luchtvaart tegemoet komt door te beloven dat als de 20 procent is bereikt, er toch weer groei mogelijk is. Dat is natuurlijk een treurige wending, want met de zogenaamd stillere vliegtuigen gaat de overlast niet afnemen. Het is met name het aantal keren dat er vliegtuigen overkomen dat bepaalt hoe sterk je gehinderd wordt. Alleen afbouw van de hub biedt een afdoende verlichting van de overlast, niet alleen qua geluid, maar ook qua uitstoot.