Actie 5 november: Tijd om de vervuiling van Schiphol te stoppen

Schiphol heeft de boel niet op orde. Al maanden zijn de lange wachtrijen en chaos in het nieuws. En al jaren wordt de schade aan klimaat, natuur en gezondheid genegeerd. Dit staatsbedrijf kan gewoon doorgaan met vervuilen, ook al tekende Nederland het Klimaatakkoord van Parijs. Overal zijn grote veranderingen nú nodig, juist ook in de luchtvaart. Ook staatsbedrijf Schiphol Group moet meedoen en stoppen met vervuilen. Al dat vliegen kan niet meer. Daarom kwamen wij samen met Greenpeace en Extinction Rebellion in actie voor een groenere en eerlijkere toekomst, met schone lucht, meer rust en meer treinen.

Geen uitzondering meer voor Schiphol

De klimaatcrisis is hier en nu. Bosbranden, droogte- en hitterecords stapelen zich op. Actie is onvermijdelijk. Schiphol is een van de grootste vervuilers van Nederland, maar heeft geen plan om de vervuiling terug te dringen. In de Klimaatwet wordt luchtvaart niet eens genoemd als sector die de CO2-uitstoot omlaag moet brengen. En Schiphol heeft geen natuurvergunning voor stikstofuitstoot, houdt zich niet aan de regels tegen herrie en betaalt geen belasting op kerosine. Het moet afgelopen zijn met deze uitzonderingen die de overheid maakt. Terwijl iedere sector, van boeren tot fabrieken, de uitstoot naar nul moet brengen. Ook Schiphol moet stoppen met vervuilen. 

Ongelijkheid

Juist mensen die het minste hebben bijgedragen aan klimaatverandering worden het hardst geraakt in de klimaatcrisis. Die ongelijkheid is ook in de luchtvaart pijnlijk groot: een klein clubje van 8% van de Nederlanders neemt 40% van de vluchten. Als je kijkt naar de hele wereld is deze ongelijkheid nog groter: 1% van de wereldbevolking veroorzaakt de 50% van de vervuiling van de luchtvaart. Het mag niet zo zijn dat via Schiphol een kleine groep mega veel vervuiling veroorzaakt. 

Schiphol veroorzaakt niet alleen gevaarlijke klimaatverandering, maar schaadt ook op andere manieren mensenlevens. Mensen die op de luchthaven werken hebben een te grote werkdruk en worden blootgesteld aan schadelijke ultrafijn stof. Meer dan 100.000 mensen hebben ernstige overlast door de herrie van Schiphol. Kinderen kunnen ademhalingsproblemen krijgen door de ultrafijn stof van Schiphol. Schiphol neemt ruimte weg voor zeker 150.000 huizen. Schiphol doet alles om de kosten zo laag mogelijk te houden en maakt winst ten koste van mensenlevens.

Fulco van der Veen was een van de sprekers en we maakten er weer een opname van.

Vijf cruciale stappen voor Schiphol:

  1. Stop met vervuilen. Schiphol moet met een klimaatplan komen in lijn met maximaal 1,5 graad opwarming, ook voor alle uitstoot door getankte kerosine. Minimaal moet de luchtvaart net als andere sectoren de CO2 en stikstof uitstoot halveren voor 2030, ook voor alle getankte kerosine. De oplossing is minder vluchten en geen opening van Lelystad Airport. Zorg voor een ruimhartig luchtvaartfonds voor werknemers. Toon visie en verantwoordelijkheid voor een toekomst met veel minder vluchten. 
  2. Schrap onnodige vluchten. Vervang korte vluchten door de trein. En maak een einde aan alle privévluchten, de meest vervuilende vluchten.
  3. Vertel het eerlijke verhaal. Geen greenwashing meer, Schiphol. Zeg eerlijk dat CO2-compensatie misleiding is en ‘duurzame vliegtuigen’ een sprookje zijn.
  4. Stel wettelijke klimaatregels. Ook de overheid is aan zet. Het ministerie van I&W werkt nu aan een CO2-plafond voor de luchtvaart, dat de jaarlijkse uitstoot gaat begrenzen. Maar dat plafond dreigt veel te hoog te worden, zodat Schiphol tot 2070 door kan blijven vervuilen. Wij eisen een plafond dat daalt en wetenschappelijk in lijn is met het 1,5 graad doel uit het Klimaatakkoord van Parijs. 
  5. Geef vliegen een eerlijke prijs. Verhoog de belasting op tickets en hef accijns op kerosine. Nu subsidieert de overheid jaarlijks de luchtvaart nog met €2 miljard. Investeer dit geld slimmer door de trein toegankelijker te maken voor iedereen.