Gehakt maken van een ‘roadmap’

Men neme: een brief van het kabinet met de naam ‘roadmap Schiphol’. Deze belooft stappen om te komen tot afname van geluidshinder rondom de luchthaven, herstel van de rechtspositie van omwonenden en perspectief op beheerste groei.

‘In Fase 1 wordt 15% geluidsreductie behaald’, ronkt de brief, ‘door te komen op 478 duizend vluchten per jaar.’ Maar een krimpje van 500 naar 478 duizend vluchten betekent met een simpele rekensom 22/500 minder, oftewel 4,4%. Je snapt wel dat dat geen 15% minder herrie op gaat leveren.

‘In Fase 2 wordt de overige 5% geluidsreductie behaald’: zo, weer 1,5% eraf, dat schiet op. Hoe staat er niet bij en ook niet dat dat betekent dat de overige 80% volkomen genegeerd wordt. De luchtvaartsector vindt het allemaal wel prima, want na corona zijn ze nog niet eens terug op 500 duizend vluchten.

En dan is er nog ‘Fase 3 waarin beheerste groei van het aantal vliegtuigbewegingen kan worden gerealiseerd, als er extra verstilling optreedt (bijvoorbeeld als gevolg van verdere vlootvernieuwing). De ruimte die dan ontstaat, zal voor de helft ten goede komen aan de sector, en voor de helft aan de omgeving.’ Dit is werkelijk een gotspe, dat hoeven we hier niet verder uit te leggen.

De sector wordt dus geen strobreed in de weg gelegd en de burger verliest op alle fronten, aangezien zelfs rechterlijke uitspraken worden getraineerd en genegeerd.

De kabinetsbrief gaat overigens nog verder met de zinsnede: ‘Om deze stappen te kunnen zetten is samenwerking met alle betrokken partijen essentieel. Vervolgstappen worden zowel met de sector, de omgeving als andere belanghebbenden afgestemd.’ De omgeving, dat bent u dus. Wij zeggen op voorhand: laat je niet verleiden om in gesprek te gaan met deze lieden. Je hebt bij voorbaat verloren. Alleen een politieke kleurverandering kan het tij misschien nog enigszins doen keren. Maar ja, rechts krijgt steeds voorrang en bakt je bruin.