Deze zomer nog véél meer vliegherrie in Amsterdam, dus ramen dicht. Meld deze overlast!
Wat is er aan de hand
Schiphol pleegt grootonderhoud aan de Buitenveldertbaan: tot 28 september is de baan dicht voor vliegverkeer. Tienduizend vluchten worden verplaatst naar andere banen. Dat betekent meer vliegtuigen en meer vliegherrie op die banen. Op een van de meetpunten in de stad wordt ruim een verdubbeling van het lawaai verwacht omdat de Oostbaan met zesduizend vluchten extra wordt belast. Deze aanvliegroute voert dwars over Amsterdam – van Noord via Centrum, Oud-West en Zuid. Daarnaast is er meer starthinder voor Amsterdam-West, -Zuid en Amstelveen.
Je mag verwachten dat Schiphol tijdens groot onderhoud het aantal vluchten terugbrengt. Maar net als vorig jaar heeft Schiphol ‘gewoon’ het maximum aantal vluchten gepland en vervolgens ontheffing gekregen van de minister van IenW om meer herrie te mogen maken..
Wij vinden dat Schiphol ook bij groot onderhoud moet gaan opereren binnen de wettelijke normen waarbij vlieg- en geluidregels niet worden opgeschort. Het moet afgelopen zijn met uitzonderingsregels voor Schiphol!
Oproep
Veel bewoners hebben schoon genoeg van al dat vlieglawaai. Platform Vliegoverlast Amsterdam (PVA) roept u op om (extra) vlieghinder in de periode tot 28 september te melden bij Vliegherrie.nl Wij brengen uw melding(en) onder de aandacht van de gemeente Amsterdam – die overigens op onze hand is – en het ministerie van IenW.
Platform Vliegoverlast Amsterdam is niet tegen vliegen, maar pleit voor een luchtvaart die past bij ons – op een na – dichtstbevolkte land van Europa. Op veel uren van de dag vliegen er 120 vliegtuigen per uur van en naar Schiphol met filevorming in de lucht. In die toestellen zitten vooral mensen die Schiphol gebruiken om over te stappen (op Schiphol in totaal 40% van de reizigers en bij de KLM zelfs 70%). Dit grote aantal overstappers is verreweg de belangrijkste bron van vliegoverlast en een te zware belasting voor mens en milieu in een aanzienlijk deel van Nederland (overigens een veel groter gebied dan Schiphol erkent). Deze buitenproportionele overstapfunctie (hub) van Schiphol vormt daardoor een gevaar voor de volksgezondheid.