Op 10 mei sluit de Buitenveldertbaan drie maanden voor groot onderhoud. Dat betekent een rustige periode voor bewoners van Amsterdam Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen-Noord en extra overlast in de rest van de regio. Het eerste alternatief voor landingen is de Schiphol Oostbaan over Amsterdam-Noord, Centrum en Zuid, maar ook de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan zullen meer gebruikt worden. Wees ook niet verbaasd over vliegtuigen op ongebruikelijk routes, want de Kaagbaan gaat ook voor starts in noordoostelijke richting gebruikt worden. Feitelijk wordt het vliegverkeer verdeeld over alle banen, wat in tegenspraak is met de belofte van voormalig minister Harbers vorig jaar, die zei dit soort verschuivingen te gaan aanpakken.
De huidige minister Madlener zegt dat dat niet kan, maar natuurlijk kan dit wel. Zelfs tijdens de NAVO-top in juni gebeurt het en ook tijdens corona, een vulkaanuitbarsting of in mistperioden zijn of waren er minder starts en landingen. Dus tien procent minder vluchten is geen enkel probleem, tenzij de politici dit tegenhouden.
Net als PVA vinden het gemeentebestuur van Amsterdam, andere gemeenten en bewonersgroepen ook dat de luchthaven bij baanonderhoud vluchten moet schrappen in plaats van ze te verspreiden over andere banen. De enige manier om dit te voorkomen is verminderen van het aantal vluchten tijdens onderhoudswerkzaamheden.